Dodano: miesiąc temu
Czytane: 62
Autor:
Katarzyna Anna Lisowska
W marcu mogłam uczestniczyć w konferencji, która była poświęcona wyzwaniom dydaktycznym. W pierwszej odsłonie szkicu, jaki poświęcam tematu tematowi chciałam zwrócić uwagę na wyzwania w nauczaniu zwłaszcza matematyki i fizyki.
Nowe podejścia do edukacji
Nowe podejście do edukacji matematycznej i w zakresie fizyki – obejmuje różne strategie nauczania. Są one dostosowane do tego, by zwiększać zaangażowanie uczniów, ale zarazem równie ważne jest utrzymanie zrozumienia materiałów przez uczniów. Metody, o których mówimy, powinny więc opierać się na zasadach aktywnego uczenia się. Uczniowie mają być aktywni, czy mogą być aktywni przez nade wszystko:
- Eksplorację,
- Rozwiązywanie problemów,
- Współpracę.
Podejścia konstruktywistyczne
Owe podejścia, konstruktywistyczne podkreślają ideę, że uczący się konstruują wiedzę. Dzieje się to na drodze doświadczeń, interakcji. Nauka opiera się tu na dociekaniach. Zachęca się uczniów do zadawania pytań, eksplorowania rzeczywistych problemów, odkrywania rozwiązań.
Zróżnicowane nauczanie oparte jest na założeniu, że uczniowie mają różnorakie zdolności, zainteresowania. Nauczyciele więc mogą i powinni dostosować się do ich potrzeb, aby nauczanie było sensowne i przyniosło efekty. Tak, wiem, to wymaga trudu, ale nauczanie to sztuka, nie rzemiosło. Niemniej może i powinno rozwijać nie tylko ucznia, ale też nauczyciela.
Matematyka nie jest serią obliczeń, ale środkiem do zrozumienia interakcji ze światem
Promowanie innowacyjnych praktyk w nauczaniu przedmiotów ścisłych jest konieczne. Nie tylko da to głębsze zrozumienie pojęć matematycznych, ale też rozwinie umiejętności krytycznego myślenia oraz analizy. Uczniowie przez takie ramy będą postrzegać matematykę i fizykę nie tylko jako serię obliczeń. Staną się one środkami do rozumienia i interakcji ze światem.